اولین جلسه محاکمه سه مردی که در ترکیه به اقدام به تجاوز و قتل یک دانشجوی ۲۰ ساله متهم هستند برگزار شد. مرگ این دانشجو تظاهرات گسترده در محکومیت خشونت علیه زنان برانگیخت.
پلیس جسد سوخته اوزگه‌جان اصلان را در ماه فوریه در بستر یک رودخانه در شهر مرسین کشف کرد.
ممکن است احمد صوفی آلتین دوکن، راننده اتوبوس به همراهی پدر و یکی از دوستانش که گفته می‌شود با او در اقدام به تجاوز و قتل همدستی کرده‌اند به حبس ابد محکوم شوند.
بر اساس گزارش‌ها تقریبا ۱۰۰۰ وکیل مدافع درخواست دفاع از اوزگه‌جان اصلان را داده‌اند.
اگرچه تالار دادگاه در شهر طارسوس در جنوب ترکیه گنجایش افراد زیادی را نداشت، صدها نفر از طرفداران خانم اصلان زمان آغاز نخستین جلسه محاکمه در روز جمعه در مقابل ساختمان دادگاه جمع شدند.
راننده اتوبوس و متهم اصلی در حالی که اشک می‌ریخت پذیرفت که با چاقو به گردن اوزگه‌جان اصلان ضرباتی زده است اما اتهام تجاوز جنسی را رد کرد. او گفت اوزگه‌جان اصلان به خاطر استفاده از یک میانبر به او “توهین” کرد و با او درگیر شد.
او گفت از آن جایی که آدم تندخویی است و کم‌خوابی داشت از کوره در رفت و اوزگه‌جان اصلان را زد.
خانم اصلان، دانشجوی روانشناسی پس از سوار شدن به یک مینی اتوبوس عمومی زمانی که پس از خرید به خانه برمی گشت، ربوده شد.
گفته می شود راننده سعی کرده به او تجاوز کند. گزارش شده که او سعی می‌کند با اسپری فلفل از خود دفاع کند اما پس از آن با ضربات چاقو کشته شده می‌شود. همچنین گفته می‌شود که با لوله‌ای آهنی ضرباتی به سر او زده بودند.
شدت بی رحمی این قتل باعث اعتراض در سراسر ترکیه و برگزاری تظاهرات فعالان در چند شهر شد.
احمد صوفی آلتین دوکن متهم است پس از آن که همه مسافران دیگر، اتوبوس را ترک کرده‌اند خانم اصلان را به جنگل برده و مورد حمله قرار داده است.
پدر او، نجم‌الدین آلتین دوکن و یک دوست او به نام فاتح گوکچه نیز دستگیر شده‌اند. آنها به کمک به او، و مخفی نگه داشتن جرم و پنهان کردن شواهد متهم می‌شوند.
جسد خانم اصلان دو روز بعد از دریافت گزارش درباره گم شدن او پیدا شد.
این سه نفر که روز جمعه در دادگاه حاضر شدند اگر به ارتکاب جرم، از جمله “قتل بی رحمانه” محکوم شوند با حبس ابد رو به رو خواهند بود.
بررسی این پرونده در دادگاه زمانی صورت می‌گیرد که درخواست‌ها برای توقف خشونت علیه زنان در ترکیه در حال افزایش است.
بر اساس گزارش‌ها بیش از ۲۸۰ زن در این کشور در سال ۲۰۱۴ توسط مردان به قتل رسیده‌اند، در همین حال گفته می شود در سال ۲۰۱۵ تا کنون حدود ۱۳۴ مورد قتل زنان گزارش شده است.
در یک حمله تکان دهنده دیگر در ماه مه در ترکیه یک زن ۱۹ ساله که در مسابقات استعدادها در تلویزیون ملی شرکت می‌کرد به ضرب گلوله از ناحیه سر مجروح شد که گفته می‌شود عامل حمله دوست پسر سابق وی بوده است. موتلو کایا هنوز در کما است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :