هیئتی به ریاست صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان برای گفت‌وگو با مقام‌های پاکستانی عازم اسلام‌آباد شده است.
معصوم استانکزی، سرپرست وزارت دفاع و رحمت‌الله نبیل، رییس اداره امنیت ملی افغانستان هم در ترکیب این هیئت هستند.
احمد شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه گفته: “این سفر در پی حملات شدید تروریستی اخیر در شهر کابل و به دنبال صحبت تلفنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان با نخست‌وزیر و رییس ستاد ارتش پاکستان صورت می‌گیرد.”
آقای مستغنی افزود که در این گفت‌وگوی تلفنی نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان وعده داد که به مقام‌های کشورش دستور می‌دهد تا برنامه عملی مبارزه با تروریسم را تهیه کنند.
سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت که هیئت دولت افغانستان درباره این برنامه با رهبران پاکستان گفت‌وگو و “پیام واضح دولت و مردم افغانستان” را به‌جانب مقابل ارائه خواهد کرد.
او تأکید کرد که افغانستان روابط خود با پاکستان را بر اساس منافع ملی و به‌ویژه تأمین امنیت شهروندان خود برقرار می‌کند و مقام‌های پاکستانی ضمن توجه به این مسئله، از تروریسم در کشور خود و افغانستان “تعریف یکسانی” داشته باشند.
حملات اخیر گروه طالبان در شهر کابل ده‌ها کشته و صدها زخمی بر جا گذاشت و انتقاد شدید مقام‌های دولتی افغانستان را نسبت به برخورد پاکستان با شورشیان در پی داشت.
اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در کنفرانس مطبوعاتی خود در روز دوشنبه ۱۹ اسد گفت که شورشیان در خاک پاکستان پناهگاه‌ها و کارخانه‌های تولید بمب دارند و ازآنجا علیه افغانستان پیام جنگ می‌فرستند.
به دنبال آن، اداره امنیت ملی افغانستان نظامیان پاکستانی را متهم به حمایت از گروه طالبان کرد و سخنگوی این سازمان به‌صورت واضحی گفت که نظامیان پاکستان در سازمان‌دهی حملات اخیر به کابل دست داشته‌اند.
مقام‌های پاکستان در واکنش به اظهارات آقای غنی گفته‌اند که مشکلات دولت افغانستان را درک می‌کنند و هر دو کشور همسایه قربانی تروریسم شده‌اند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :