سازمان بین‌المللی مهاجرت ژاپن با امضای موافقت‌نامه‌ای به‌منظور کمک و یاری‌رسانی برای آسیب دیدگان حوادث طبیعی کشور، تطبیق پروژه‌های کاهش خطرات حوادث طبیعی و تقویت ظرفیت اداره ملی مبارزه با حوادث طبیعی بیش از ۹ میلیون دلار به افغانستان کمک کرد.
بر اساس خبرنامه‌ای که از سوی مرکز رسانه‌های حکومت نشر شده، این پروژه به ارزش ۹.۹ میلیون دلار آمریکایی طی ۳۶ ماه آینده توسط سازمان بین‌المللی مهاجرت به‌منظور کاهش خطرات ناشی از حوادث طبیعی در افغانستان در پنجاه ساحۀ آسیب‌پذیر ازجمله در ولایت‌های هرات، فاریاب، بلخ، جوزجان، سرپل، بغلان، تخار، بامیان، هلمند و کابل تطبیق خواهد شد.
افغانستان یکی از کشورهای در معرض خطرات حوادث طبیعی در قلب آسیا است که همه‌ساله شاهد حوادثی طبیعی چون زلزله‌، سیلاب‌ها، خشک‌سالی، لغزش زمین، طوفان ریگ و ریزش برف می‌باشد. بر اساس تخمین‌های سازمان ملل متحد همه‌ساله دو صد و پنجاه‌هزار افغان از حوادث طبیعی متأثر می‌شوند.
خبرنامه می‌افزاید که سازمان بین‌المللی مهاجرت در همکاری با مردم محل و حکومت جهت کاهش خطرات حوادث طبیعی از طریق توسعه و ایجاد برنامه محلی مدیریت حوادث طبیعی کار خواهد کرد.
هم‌چنین در خبرنامه گفته‌شده است که این سازمان در سال‌های اخیر تجربه خوبی در ساخت‌وساز دیوارهای استنادی محافظتی گبیونی در قریه‌های مختلف در سراسر افغانستان به دست آورده و این دیوارهای استنادی برای جلوگیری از آسیب‌پذیری سیلاب‌ها موفق بوده‌اند.
ریچارد دانزیگر رییس هیئت مأموریت و نماینده خاص سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان معتقد است که با تطبیق این پروژه خطرات ناشی از حوادث طبیعی کاهش خواهد یافت. وی افزود: “باتمویل سخاوتمندانه کشور ژاپن، سازمان بین‌المللی مهاجرت قادر خواهد شد تا تلاش‌های خویش را در جهت کمک به جوامع افغان برای آمادگی در برابر حوادث طبیعی مخرب و ویرانگر توسعه دهد. ما امیدواریم که این پروژه مدل یا نمونه‌ای فراهم نماید که در آینده در سایر ولایات مورداستفاده قرار گیرد.”
همچنان در خبرنامه آمده است که این سازمان از سال ۲۰۰۸ میلادی بدین سو بیشتر از یک‌میلیون جمعیت متأثر شده از حوادث طبیعی و بیجا شدگان را در افغانستان مساعدت کرده است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :