وزارت صحت عامه کشور از طرح ایجاد بیمارستان‌های معیاری در کشور خبر می‌دهد.
فیروزالدین فیروز وزیر جدید صحت عامه کشور می‌گوید که سالانه بیش از سی صد میلیون دلار از کشور خارج می‌شود زیرا بسیاری از مردم این کشور مجبورند برای درمان به خارج سفر کنند.
او امروز در یک نشست خبری گفت که در کشور حتی یک بیمارستان معیاری دولتی و غیردولتی وجود ندارد و تنها پنجاه‌درصد مردم این کشور به خدمات صحت عامه‌ای دسترسی دارند.
آقای فیروز افزود که برنامه‌ای را روی دست دارد تا با ایجاد یک بیمارستان معیاری تخصصی از سوی دولت و بخش خصوصی در دو سال آینده، دست‌کم از خارج شدن نیمی از پول‌های مداوای بیماران افغان به خارج از کشور، جلوگیری کند.
وزیر صحت عامه می‌گوید که این کشور به دلیل محدودیت در مقدار بودجه تنها قادر است سالانه شش درصد میزان دسترسی به خدمات صحی در کشور را افزایش دهد.
به گفته او، در سیزده سال گذشته باوجود کمک‌های خارجی فراوانی که به این کشور در بخش صحت شده است، تنها ۲۱ درصد نیازمندی‌های صحی افغان‌ها از مجرای این کمک‌ها تأمین‌شده است.

n00034451-b
آقای فیروز از نحوه مصرف این کمک‌‌ها انتقاد می‌کند و می‌گوید که بخش بزرگی از این پول‌ها صرف استخدام و حقوق مشاورین در وزارت صحت عامه شده است.
او می‌گوید که اکنون وزارت صحت ۴۵۰ مشاور دارد.
وزیر صحت عامه کشور وعده سپرد که از مصرف بی‌جای کمک‌های خارجی جلوگیری کرده و سیستمی شفاف برای جمع‌آوری درآمدهای این وزارت بسازد.
او افزود که از این راه تلاش می‌کند خدمات صحی در این کشور بهبود یابد و هیچ افغانی مجبور به سفر به خارج برای مداوا نشود.
وزیر جدید صحت عامه پس از اخذ رأی اعتماد از مجلس نمایندگان به‌تازگی کارش را در این وزارت آغاز کرده است.
او شماری از این وعده‌ها را در جلسه پرسش و پاسخ از وزیران پیشنهادی در مجلس نمایندگان نیز اعلام کرده بود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :