وزارت امور زنان، با ابراز نگرانی از میزان بالای خشونت علیه زنان، هفتۀ اول ماه سرطان را “هفتۀ دادخواهی برای زنان قربانی خشونت” نامگذاری کرد.
دلبر نظری وزیر امور زنان، این موضوع را امروز در یک نشست خبری در کابل بیان نمود.
وی از شورای علما؛ وزارت‌های ارشاد، حج و اوقاف؛ امور داخله؛ صحت عامه؛ معارف؛ ریاست امنیت ملی؛ ستره محکمه؛ رسانه‌ها؛ نهاد‌های جامعه مدنی و همچنان طالبان خواست تا به خشونت علیه زنان، “نه” گفته و در این راستا دادخواهی کنند.
خانم نظری افزود که برای کاهش خشونت علیه زنان، به کار مشترک نیاز است و باید همه نهاد‌ها و ادارات برای دادخواهی و تامین عدالت برای زنان به صورت مشترک کار کنند.
وزیر افزود: «درماه مبارک رمضان از کابل گرفته تا غور، تخار، بغلان و دایکندی، ما شاهد خشونت‌های زیادی علیه زنان و دختران بوده‌ایم؛ تجاوز جنسی، نکاح اجباری زنان و دختران صغیر، سنگسار، حلق آویز و تیرباران آن‌ها به اتهام فرار از منزل، لکۀ ننگینی است بر جامعۀ اسلامی ما که یکی پی دیگر اتفاق می‌افتد.»
دلبر نظری گفت: «دین اسلام دین عقل وعقاید دینی است؛ این دین نمی‌تواند ظلم، افراطیت، تبعیض، خشونت، اهانت و قتل نفس را تحمل نماید.»
وزیر امور زنان با ابراز نگرانی از این وضعیت، از رئیس جمهور و رئیس اجرایی حکومت خواست تا زمینه را برای مجازات عاملان خشونت علیه زنان مساعد سازند.
داعی الحق عابد معین وزارت ارشاد، حج و اوقاف که در این نشست خبری صحبت می‌کرد گفت که این وزارت، متعهد است تا در راستای کاهش خشونت علیه زنان با وزارت امور زنان همکاری کند.
به گفته وی، در حال حاضر از حدود ۱۶۰ هزار محراب مسجد در کشور، تنها پنج هزار آن رسمی هستند و وزارت ارشاد و حج و اوقاف، از طریق این مساجد تلاش خواهد کرد تا به مردم در مورد رد خشونت با زنان از دیدگاه اسلام، اطلاع رسانی کند.
کمال سادات، معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که خشونت علیه زنان، تنها سنگسار و لت و کوب آن‌ها نیست و باید جلو همه اقسام خشونت از جمله گرفتن طویانه و ممانعت از تحصیل و کار دختران گرفته شود.
وی افزود که معینیت امور جوانان تلاش خواهد کرد تا از طریق جوانان، متنفذین و فعالان مدنی، در راستای ترویج فرهنگ اعتدال و مقابله با خشونت علیه زنان، در این برنامه سهم بگیرد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :