نتایج یک تحقیق که از سوی دفتر برابری ‌برای صلح و دموکراسی در هرات صورت گرفته است، نشان می‌دهد که زنان نقش کمرنگی را در پروسه صلح در طول سال های متمادی داشته اند.

«فاطمه فراهی» مسئول دفتر برابری برای صلح و دموکراسی گفت که موضوعات فرهنگی و جامعه مرد سالار باعث شده است تا زنان نقش کمرنگی در پروسه صلح داشته باشند.

فراهی، نقش زنان را تنها کلید راه یافتن به یک صلح پایدار در کشور می‌خواند و می‌گوید که باید حکومت اقدام های لازم را برای پر رنگ ساختن زنان در روند صلح بردارد.

وی افزود که برای پر رنگ شدن نقش زنان در راستای ایجاد صلح باید اقدام‌های بیشتری صورت بگیرد در غیر آن زنان همچنان در حاشیه کار باقی خواهند ماند.

صلح واژه ی که همواره زبان زد اکثر ساکنان کشور بوده اما حکومت در پی تلاش هایی که در طول سالیان پسین انجام داده ظاهرا نتوانسته نقش پر رنگی را از بهر آوردن یک صلح پایدار در افغانستان بازی کند.

با این حال بسیاری از اشتراک کنندگان در این نشست، حضور کمرنگ زنان در پروسه صلح را به عنوان یکی از چالش هایی می خوانند که منجر به ناکامی حکومت در آوردن صلح شده است.

شکوفه احمدی یکی از اشتراک کنندگان این تحقیق گفت که جامعه ی مرد سالار سبب شده تا زنان نقش خوبی را در روند صلح نداشته باشند.

وی افزود که در این اواخر مبارزه با جامعه مرد سالاری در افغانستان صورت گرفته اما همواره بگونه نمایشی بوده است.

در عین حال «محمد امید خیر اندیش» معاون دفتر برابری برای صلح و دموکراسی در هرات و همچنان تحقیق کننده این موضوع می‌گوید که حضور خانم ها نسبت به سال قبل با اندکی افزایش روبرو بوده است و این مسئله را امیدوار کننده می‌خوانند.

وی اذعان داشت که حساسیت‌های فرهنگی و جامعه مرد سالار باعث شده تا زنان نقش کمرنگی در پروسه صلح داشته باشند.

با این حال «محمد محمدی» فعال مدنی در گفتگو با تلویزیون چکاد گفت که نقش زنان در آوردن صلح در کشور موثر بوده و حکومت باید زمینه ی اشتراک زنان را در این راستا مهیا سازد.

با این حال عزیزه کریمی سرپرست اداره امور زنان هرات نیز می‌گوید که زنان در آوردن صلح اجتماعی نقش خوبی داشته اما در آوردن صلح سیاسی تا کنون فعالیت های خوبی را از خود نشان نداده اند و این مسئله را به سهم ندادن زنان در این روند پیوند میدهد.

این گفته در حالی مطرح می شود که پیش از این نیز از کمرنگ بودن زنان در روند اوردن صلح سیاسی در کشور انتقاد هایی شده است اما تا کنون زنان در کشور نتوانسته اند گام های موثری را در روند صلح پایدار در کشور بردارند.

https://telegram.me/CHEKADTV

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :