کمیسیونی که توسط دولت میانمار تاسیس شده می‌گوید تا کنون هیچ مدارکی دال بر نسل کشی مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین پیدا نکرده است.
در گزارش اولیه این کمیسیون گفته شده که مدرک کافی برای ادعاهای گسترده در مورد تجاوز به عنف در این ایالت به دست نیامده است.
این گزارش به ادعاهای قتل افراد توسط نیروهای امنیتی در این منطقه اشاره نکرده است.
پس از آغاز عملیات نظامی برای مقابله با شورشیان در ایالت راخین در ماه اکتبر اتهامات مکرری در باره آزار نمایندگان اقلیت قومی مسلمان در این ایالت مطرح شده است.
برخی حتی اقدامات دولت را نسل‌کشی قومی خواندند و آنگ سان سوچی برنده جایزه صلح نوبل، با انتقادات بین المللی رو به رو شده است.
کمیسیونی که با دستور دولت میانمار با ریاست ژینرال ماینت سوی تاسیس شده قرار است نتایج نهایی تحقیقات خودرا پیش از پایان ماه ژانویه اعلام کند.
اوایل این هفته پس از نشر ویدیویی که نشان می‌داد در جریان عملیات امنیتی در ماه نوامبر، ماموران دولتی، مسلمانان روهینگیا را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند ، چند تن از ماموران پولیس بازداشت شدند.
اعتراف امکان آزار توسط نیروهای امنیتی تحولی غیر معمول است زیرا پیش از این رهبران میانمار تاکید می کردند پایبند حاکمیت قانون هستند.
ورود روزنامه نگاران و بازرسان به ایالت راخین ممنوع است و به همین دلیل تایید یا رد این اتهامات در این منطقه کاری دشوار است.
اقلیت قومی مسلمان روهینگیا که شمارشان یک میلیون نفر برآورد می‌شود توسط بسیاری در میانمار، با جمعیت اکثرا بودایی، مهاجران غیرقانونی از بنگلادش دانسته می‌شوند.
خشونت‌های اجتماعی در ایالت راخین در سال ۲۰۱۲ ده‌ها کشته بر جای گذاشت و باعث آوارگی بیش از صد هزار نفر شد. بسیاری از آوارگان هنوز در اردوگاه‌های فرسوده به سر می‌برند.
تخمین زده می‌شود صدها هزار نفر از این آوارگان بدون مدارک در بنگلادش زندگی می‌کنند، که طی چندین دهه از میانمار فرار کرده‌اند.
بنگلادش می گوید حدود در دو ماه اخیر ۵۰ هزار نفر از مرز این کشور عبور کرده‌اند.
چنین وضعیتی با محکومیت جهانی روبرو شده است. چندین برنده جایزه نوبل با ارسال نامه به شورای امنیت سازمان ملل خواستار اقدام برای جلوگیری از”فاجعه انسانی تا حد پاکسازی قومی و جنایت علیه بشریت” شده‌اند.

 

میانمار اتهام‎‌ها مبنی بر نسل‌کشی مسلمانان را رد کرد

میانمار اتهام‎‌ها مبنی بر نسل‌کشی مسلمانان را رد کرد

این مطلب را به اشتراک بگذارید: