نماینده خاص رییس جمهور غنی در امور اصلاحات و حکومتدارى خوب می گوید که چاپ کتاب ها درحالی کمرنگ شده که نقش کتاب، در بلند بردن ظرفیت هاى ذهنى جوانان، پیشرفت و ترقى کشور نقش به سزایى دارد.
احمد ضیا مسعود در نمایشگاه کتاب که به مناسبت هفتۀ کتاب و کتاب خوانی، ازسوى وزارت اطلاعات و فرهنگ و”اتحادیه ناشران و کتابفروشان افغانستان” امروز در کابل گشایش یافت، گفت که درسطح هر ولایت و ولسوالى، کتابخانه هاى بزرگ باید موجود باشد تا جوانان به فرهنگ کتابخوانى عادت نمایند.
وى دراین محفل که درآن مقامات حکومتی، فعالان مدنی، نویسندگان و روشنفکران شرکت داشتند، افزود که عادت کردن به کتاب خواندن، مسوولیت بزرگ اجتماعى هر فرد یک جامعه پنداشته میشود.
مسعودعلاوه نمود: “اگر بخواهیم یک زندگى سعادتمند داشته باشیم، باید ذهنیت علمى داشته باشیم و این ذهنیت را میتوان توسط مطالعه فراهم کرد.”
نماینده خاص رییس جمهور درامور اصلاحات وحکومتدارى خوب افزود که با مطالعه کتاب، میتوان فرهنگ زندگى را تغییر داد و کشورهایى که فرهنگ کهنه را تبدیل به فرهنگ نو نمى کنند، هیچگاه پیشرفت نخواهند کرد .
همچنان در پیام عبدالبارى جهانى وزیر اطلاعات وفرهنگ گفته شده است که کتاب، کلید خزانه هاى علوم و فنون است؛ اما تا هنوز این پدیده در کشور نهادینه نشده است .
جهانى افزود که جوانان باید به کتاب و کتابخوانى که در پیشرفت و ترقى کشور نقش مهم دارد توجه جدى نمایند؛ زیرا حضرت محمد( صلى الله علیه وسلم) میفرمایند “زگهواره تا گور دانش بجوى. ”
اجمل عازم معاون اتحادیه سراسرى ناشران افغانستان گفت که تدویرنمایشگاه هاى ملى، روز به روزافزایش پیدا کرده، زمینه اشتراک ناشران افغانستان درنمایشگاه هاى بین المللى بیشتر شده است؛ چنانچه ناشران افغانستان درسال هاى ٩١ و ٩٣ بحیث ناشرین برگزیده در بخش خارجى نمایشگاه کتاب تهران، مقام اول را گرفتند .
وى علاوه کرد که ناشران افغانستان مشکلات زیاد دارند، مکان، مارکیت و اقتصاد خوب ندارند؛ اما با آنهم چون این مسلک شان است کار میکنند .
عازم افزود: “یگانه کارى که باعث پیشرفت ناشران افغان میشود، حمایت دولت از آنهااست که متاسفانه وجود ندارد؛ چگونه نویسنده و ناشر، رشد کند؛ اگر ناشر و نویسنده حمایت قانونى شود، ما خود جاى پیدا میکنیم و خوب کار خواهیم کرد .”
معاون اتحادیه سراسرى ناشران افغانستان خاطرنشان کرد که یکى از وعده هاى دولت، قانون کاپى رایت بود که نویسندگان و ناشران را امیدوارکرده است، و باوجودى که این قانون تعدیل شده و به شوراى ملى میرود؛ اما قانون سابق کاپى رایت که وجود دارد، عملى نمى شود و کتب تقلبى از خارج وارد میگردد که ناشران را سخت متضرر ساخته است.
درختم محفل، کتابى زیرنام کتابخانه محصل توسط عبدالله خاموش هروى نویسنده وناشر رونمایى گردید.
قرار است این نمایشگاه کتاب، براى پنج روز به روى علاقمندان باز باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :