محمد اشرف غنی رییس جمهوری کشور که به ترکیه سفرکرده است، در شهر استانبول و در جمعی از سرمایه‌گذاران و تاجران ترکی، آن‌ها را تشویق کرد که در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.
آقای غنی در نشست سرمایه‌گذاری افغانستان و ترکیه در شهر استانبول سخنرانی کرد.
آقای غنی در این سخنرانی گفت که یک‌سوم معادن افغانستان آماده استخراج و سرمایه‌گذاری است.
او سرمایه‌گذاران و تاجران ترکیه را تشویق کرد تا در بخش‌های معادن و زیربنایی در کشور سرمایه‌گذاری کنند.
رییس جمهوری گفته است که برای رفع نگرانی سرمایه‌گذاران خارجی در افغانستان با بانک‌های جهانی، توسعه آسیایی و سایر نهادهای اقتصادی بین‌المللی کار می‌کند تا سرمایه تاجران و سرمایه‌گذاران در افغانستان تضمین شود.
غنی تأکید کرد که او برای مصونیت سرمایه تاجران خارجی در افغانستان تلاش می‌کند و همزمان گفت که حکومتش با آوردن اصلاحات، سهولت‌هایی را نیز برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ایجاد کرده است.
ارگ ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌ای گفته که قرار است در حضور داشت روسای جمهوری افغانستان و ترکیه، سه تفاهم‌نامه همکاری میان مقام‌های دو کشور به امضا برسد.
گفته‌شده که این تفاهم‌نامه‌ها در بخش‌های مشوره دهی سیاسی میان وزارت‌های خارجه، همکاری‌های امنیتی میان وزارت‌های داخله دو کشور و همچنان ساخت دانشگاه مولانا جلال‌الدین محمد بلخی به امضا می‌رسد.
محمد اشرف غنی گفت موقعیت جغرافیایی، ظرفیت نیروی بشری جوان، آب، معادن و زراعت بزرگ‌ترین سرمایه‌های افغانستان است که نیاز به سرمایه‌گذاری و توجه بیشتر دارد.
به گفته او، بیشتر از ۶۰ در صد جمعیت افغانستان را جوانان تشکیل می‌دهند و این جوانان می‌توانند نیروی کار را برای کشور خود و سایر کشورهای نیازمند فراهم سازند.
در همین حال، وزیر اقتصاد ترکیه و رییس شورای روابط اقتصاد خارجی این کشور گفته‌اند که افغانستان منابع عظیمی در اختیار دارد و علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در این کشور هستند.
آن‌ها به توسعه و همکاری نزدیک میان شرکت‌های خصوصی دو کشور اشاره‌کرده و گفته‌اند که آماده هستند در بخش انرژی و معادن سرمایه‌گذاری کنند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید: