منابع نزدیک به پیکارجویان طالب گفته اند که نمایندگان امریکا و طالبان در مورد جدول زمانی خروج نیروهای خارجی از افغانستان به توافق نزدیک شده اند.

 

منبع می‌افزاید که طرفین، ۲ گروه کاری را تعیین کردند تا پیش نویس ‌جزییات فنی درباره موضوعات مورد بحث را تدوین کنند.

پنجمین دور مذاکرات نمایندگان امریکا و پیکار جویان طالب روز گذشته به صورت رسمی در دوحه پایتخت قطر آغاز شد، و خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، همکاری طالبان در مبارزه با شبکه القاعده و داعش، آتش‌بس و آغاز مذاکرات مستقیم با حکومت از محورهای مذاکرات قطر است.

در همین حال سهیل شاهین، یکی از سخنگویان پیکارجویان طالب به رسانه ها گفته که اگر در این دور گفتگو‌ها در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان با امریکا به توافق دست نیافتند، در دور بعدی گفتگو ها، چنین توافقی حاصل خواهد شد.

این گروه جزئیات نداده که آنان چه تضمین‌هایی را به جانب امریکایی در مورد این که از خاک افغانستان برای طراحی و انجام حملات بر ضد امریکا و متحدینش استفاده نکنند، داده اند.

اما زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان پیش از این گفته بود تنها وعده لفظی پیکارجویان بسنده نبوده و باید آنها تضمین‌های قابل قبولی بدهند.

این در حالی است که پیش از این پیکارجویان طالب اعلام کرده بودند در صورتی که،  ۲ طرف به توافق دست یابند، آنها به شبکه القاعده و داعش اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان برای انجام حملات تروریستی استفاده کنند.

 

بیشتر بخوانید:

ر

شمارش معکوس برای توافق امریکا و پیکارجویان طالب

 

https://telegram.me/CHEKADTV

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :