رهبران سیاسی و مقام‌های دولتی افغانستان در مراسم چهاردهمین سالروز ترور احمدشاه مسعود، فرمانده پیشین مجاهدین، پاکستان را هدف انتقادهای تندی قراردادند.
احمدشاه مسعود در ۱۸ سنبله ۱۳۸۰ در منطقه خواجه بهاءالدین ولایت شمالی تخار، با انفجار بمب کارگذاری شده در دوربین دو مرد عرب که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، کشته شد.
عبدالله عبدالله، رییس اجرائی حکومت وحدت ملی در این مراسم بدون این‌که از پاکستان نام ببرد، گفت که “یک کشور در همسایگی ما تروریسم را تقویت می‌کند” و هوای تشکیل “حکومتی مزدور” در افغانستان را در سر می‌پروراند.
آقای عبدالله با اشاره تلویحی به اظهارات اخیر منصور دادالله، فرمانده گروه طالبان گفت: “ما استقبال می‌کنیم از آن صداهایی که از میدان جنگ بر‌می‌آیند و می‌گویند که ما نخواستیم مزدور استخبارات بیگانه شویم.”
اخیراً این فرمانده گروه طالبان در یک پیام تصویری گفت که ملأ اختر منصور از سوی پاکستانی‎ها به‌عنوان رهبر این گروه تعیین‌شده است. او از طرفداران خود خواست که برای مقابله با طرفداران اختر منصور آماده باشند.
حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین افغانستان هم با اشاره به همین موضوع گفت که منصور دادالله گفته که به این دلیل پاکستان را ترک کرده و به افغانستان آمده که پاکستان رهبران طالبان را انتخاب می‌کند.

سالروز ترور احمد شاه مسعود و سخنان ضد پاکستانی
اما عبدرب‌الرسول سیاف، رهبر حزب دعوت اسلامی افغانستان و عضو مجلس نمایندگان این کشور سخنان تندتری به زبان آورد که با استقبال حاضران این مراسم مواجه شد.
آقای سیاف گفت: “به پاکستان می‌گویم اگر پاکستانی آرام می‌خواهید، به همسایه‌های دیگر هم می‌گویم که اگر کشورهای خود را آرام می‌خواهید، برای آرامی افغانستان کوشش کنید.”
این رهبر جهادی هشدار داد: “اگر این توطئه‌ها ادامه پیدا کند، پیشنهادی به حکومت [افغانستان] دارم که این ملت را بسیج کنید و اگر بسیج نمی‌کنید ما این ملت را بسیج می‌کنیم.”
او تأکید کرد: “من از ملت قهرمان، باعظمت و با تاریخ می‎خواهم که برای دفاع از کشور، ملت و تاریخ‌ خود کمرتان را ببندید.”
سال‌ها است که سیاست‌مداران و رهبران سیاسی در افغانستان پاکستان را متهم به حمایت از گروه‌های شورشی به‌ویژه گروه طالبان و شبکه حقانی می‌کنند.
دولت پاکستان همواره این اتهامات را رد کرده‌ است. در همین حال محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان با انتشار پیامی به مناسبت آغاز “هفته شهید” گفته است که “دشمنان این کشور می‌خواهند تا افغان‌ها ناتوان شوند، از آباد کردن کشورشان دست‌بردارند و به یکدیگر بدگمان شوند.”
رییس جمهوری افغانستان افرادی را که دست به حمله انتحاری در افغانستان می‌زنند، “فریب‌خوردگان بیگانه” خوانده و گفته است که آن‌ها باید بدانند “هر مرگی شهادت نیست.”

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :