ولایت هرات یکی از ولایت‌های غربی کشور است که همه ساله با برگزاری جشن سمنک به استقبال سال نو می‌رود.

 

در این جشن، دختران و زنان جوان در حالی که آتش زیر دیگ شعله‌ور است به نوبت کف‌ گیر را گرفته و به کفچه زدن می‌پردازند و حاجت خود را از خدا می‌خواهند.

«نفس گل جامی» برگزار کننده این جشن در هرات می‌گوید که همه ساله تعدادی از خانم‌ها را به منظور تجلیل از رسم و عنعنات قدمی شان که همانان پختن سمنک است دور هم جمع می‌کند.

وی اذعان داشت که همه ساله این جشن را برگزار می‌کند و دختران و زنان زیادی را دور هم جمع می‌کند و به استقبال سال نو می‌روند.

او از حکومت مرکزی می‌خواهد که جشن سمنک را به یک جشن ملی به نام خانم‌ها نام گذاری کنند و از خانم‌ها نیز حمایت نمایند.

قابل ذکر است که این جشن برای چهارومین سال است در هرات برگزار می‌شود اما امسال با کمی تفاوت که آقایان نیز در کنار خانم‌ها در این جشن اشتراک کردند.

در همین حال اشتراک کنندگان می‌گویند که همه ساله جشن سمنک را به منظور استقبال از بهار نو و سپاس گذاری از نعمت‌های الهی برگزار می‌کنند

از سویی هم نصیر احمد سروری رئیس دفتر والی هرات می‌گوید که مردان و زنان در گوشه و گوشه کشور در حال تجلیل از روز سمنک هستند.

سمنک پزی از آیین‌های دیرپای است که معمولا شب سال نو و یا یک روز پیش از نوروز برگزار می‌شود، این جشن ویژه زنان و دختران جوان است، اما در برخی موارد پسران و مردان نیز در آن اشتراک می‌کنند.

برخی از دخترانِ که در این جشن شرکت کرده اند، باور دارند که دور هم جمع شدن در جشن سمنک، متفاوت تر از هر جمع شدن دیگری است.

 

بیشتر بخوانید:

زنان هراتی با جشن سمنک به استقال بهار می‌روند

زنان هراتی با جشن سمنک به استقال بهار می‌روند

https://telegram.me/CHEKADTV

این مطلب را به اشتراک بگذارید: