همسر رییس جمهور افغانستان یا بانوی اول این کشور از آلمان خواست در مقابل مهاجران افغان «صبر و سخاوت» نشان دهد. آلمان اخیرا اعلام کرده که شمار زیادی از مهاجران افغان را که درخواست پناهندگی شان رد شده، اخراج خواهند کرد.
رولا غنی در مصاحبه با روزنامه “فرانکفورتر الگماینه سایتونگ” گفته است که نگرانی آلمان را به خاطر هجوم موج پناهندگان به این کشور درک می کند.
خبرگزاری آلمانی “دی پی ای” نوشته است که رولا غنی گفته این پناهجویان می توانند برای آلمان به عنوان یک مزیت محسوب شوند.
طبقه متوسط بیش از همه تلاش می کنند خودرا از افغانستان به اروپا برسانند. بانو غنی در مورد پناهجویان افغان در آلمان گفت: «۷۰ تا ۸۰ درصد پناهجویان افغان جوانان مجردی هستند که آماده اند چیزهای جدید را بیاموزند، زبان را فرا بگیرند و قوانین و آداب و رسوم آن کشور (آلمان) را بیاموزند».
این زن مسیحی که همسر محمداشرف غنی رییس جمهور افغانستان است، از یک سال قبل به عنوان بانوی اول در این کشور شناخته می شود.
بعد از سوریه، افغانستان کشوریست که بیشتری مهاجران را در آلمان دارد و در بحران مهاجرت کنونی در اروپا نیز مهاجران افغان از نظر شمار تازه واردان در رده دوم قرار دارند.
افغانستان کشور مبدا امن نیست
در هفته های اخیر شمار پناهجویانی که از افغانستان به سوی اروپا می آیند به شدت افزایش یافته است. به گفته توماس دیمیزیر، وزیر داخله آلمان از حزب سوسیال مسیحی، افغان ها پس از سوریایی ها در رده دوم بیشترین مهاجران در این کشور قرار دارند. به گفته وی اخیرا روزانه دو هزار مهاجر روزانه به آلمان آمده اند.
همزمان سخنگوی وزارت دفاع آلمان فدرال نیز روز جمعه یادآوری کرد که خدمات توسعه یی در افغانستان افزایش می یابند؛ چرا که به گفته وی همه افغان ها نمی خواهند از کشورشان فرار کنند و در بخش بزرگی این روحیه وجود دارد که کشورشان را بازسازی کرده و به آن صلح بیاورند.
با این حال سازمان حامی پناهندگان “پرو ازول” این اقدام آلمان را برای پس فرستاندن مهاجران افغانستان به این کشور نادرست خوانده و از آن به شدت انتقاد نموده است. این سازمان گفته است که با شرایط موجود در افغانستان، آلمان با این تصمیمش الزامات قانون پناهندگی و موازین حقوق بشر را در نظر نگرفته است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید: