اجلاس دو روزه سران کشورهای اسلامی امروز با سخنان رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، در استانبول آغاز به کار کرد.
برای این اجلاس، شعار “وحدت و همبستگی برای عدالت و صلح” انتخاب شده و به گفته مقام های سازمان همکاری اسلامی، رفع اختلافات در جهان اسلام و مقابله با افراط‌گرایی محور اصلی این مذاکرات را تشکیل می‌دهد. این اجلاس در میان تدابیر امنیتی شدیدی برگزار می‌شود.
۵۷ کشور جهان عضو سازمان همکاری اسلامی هستند و به گزارش منابع خبری، بیش از سی تن از سران و رهبران کشورهای عضو در اجلاس استانبول شرکت دارند. ابوالفتح السیسی، رییس جمهوری مصر و ملک عبدالله، پادشاه اردن در این نشست حضور نداشتند. از زمان سقوط محمد مرسی، رییس جمهوری اسلامگرای مصر که مورد حمایت حکومت ترکیه بود، روابط رهبران مصر و ترکیه تا حدودی سرد بوده و پادشاه اردن نیز از موضع‌گیری ترکیه به نفع برخی گروه‌های اسلامگرا خرسند نبوده است.
رییس جمهوری ترکیه در سخنان افتتاحیه خود گفت این اجلاس می‌کوشد اختلافات بین حدود یک میلیارد و هفتصد میلیون مسلمان از فرقه‌ها و ملیت‌های مختلف را کاهش دهد.
وی از پیشنهاد عربستان برای ایجاد سازمانی جهت همکاری کشورهای اسلامی علیه “تروریسم و افراط‌گرایی” استقبال کرد و با ابراز تاسف از شرایط مسلمانان گفت: “باعث آبروریزی است که اکثر پناهجویانی که عازم اروپا می‌شوند از مسلمانان هستند.”
اشاره آقای اردوغان به موج پناه‌جویان از سوریه و همچنین، کشورهای دیگری از جمله ایران و افغانستان است که به دلیل شرایط نامساعد امنیتی، سیاسی یا اقتصادی، با قبول دشواری فراوان در صدد مهاجرت به غرب بر می‌آیند.
حسن روحانی در سخنان خود در اجلاس استانبول گفت “جهان اسلام سزاوار آن نیست که در موج ناامنی، خشونت و تروریسم سازمان‌یافته غلطیده و مبتلابه عقب‌ماندگی و توسعه‌نیافتگی همه‌جانبه شود”.

این مطلب را به اشتراک بگذارید: