رئیس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات از فیصله حکومت مبنی بر استفاده کپی شناسنامه برای ثبت نام انتخابات ابراز نگرانی است.

 

«فضل احمد معنوی» رئیس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات گفت که این اقدام حکومت زمینه‌ی تقلب گسترده را فراهم خواهد ساخت.

معنوی خاطرنشان ساخت که حکومت اراده جدی برای برگزاری انتخابات ندارد و با چالش کشاندن روند ثبت رای دهندگان می‌خواهد زمینه تقلب گسترده را فراهم سازد.

با این حال چندی پیش «داوود صدیق زاد» رئیس کمیسیون مستقل انتخابات در هرات نیز اقدام حکومت مبنی بر استفاده از کپی شناسنامه‌ها را نگران  کننده خواند و گفت که این فصله زمینه‌ی تقلب گسترده را فراهم خواهد کرد.

کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده است که تدابیری را برای جلوگیری از سوء‌استفاده از طرح کپی شناسنامه‌ها روی دست خواهد گرفت.

وی افزود: کسانی که در روز انتخابات بیشتر از یکبار رای دهند از حق رای ‌دهی محروم گردیده و به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی خواهند شد.

در عین حال «جیلانی فرهاد» سخنگوی والی هرات چالش‌های امنیتی را در ولسوالی این ولایت می پذیرد و می‌گوید که اداره محلی از تمام توان خود برای تامین امنیت مراکز رای دهی استفاده خواهد کرد.

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان “تیفا” نیز می‌گوید که استفاده از کپی شناسنامه‌ها برای ثبت‌نام رأی ‌دهندگان زمینه تقلب در انتخابات آینده را فراهم می‌سازد.

پس از آنکه ارگ ریاست جمهوری اعلام کرد که کمیسیون مستقل انتخابات، تصمیم گرفت که به منظور تامین امنیت رای دهندگان، از کپی شناسنامه به عنوان شناسنامه اصلی در روند انتخابات آینده، استفاده کند این اقدام واکنش شماری از سیاسیون را در کشور برانگیخت.

 

بیشتر بخوانید:

 

ثبت‌نام با کپی شناسنامه زمنیه تقلب را در انتخابات ایجاد می‌کند

ثبت‌نام با کپی شناسنامه زمنیه تقلب را در انتخابات ایجاد می‌کند

 

https://telegram.me/CHEKADTV

این مطلب را به اشتراک بگذارید: