مسئولان در وزارت معادن افغانستان بر اجرایی شدن پروژه های بزرگ سمنت و تاپی در ولایت هرات، تاکید کرده اند.

 

«نرگس نهان» سرپرست این وزارت که به ولایت هرات سفر کرده، گفت که در آینده نزدیک، قرار داد احیای مجدد پروژه سمنت ولایت هرات به رقابت گذاشته شود.

وی افزود که کار ساخت پروژه سمنت ولایت هرات، از زمان حکومت سردار محمد داوود خان به ارزش ۵۰ میلیون دالر آمریکایی شروع شده بود که تا کنون، ۸۰ درصد آن پیش رفته است.

گفته می‌شود که به علت ناامنی و آغاز جنگ‌های داخلی، کار ساخت آن متوقف شد و به مرحله تکمیل نرسید و قسمت‌های زیادی از آن با گذشت زمان نیز تخریب شده است.

با این حال رهبران حکومت وحدت ملی در جریان کارزارهای انتخاباتی شان، از احیای مجدد این پروژه همواره سخن گفته بودند اما تا اکنون کار ساخت آن آغاز نشده است.

اکنون سرپرست وزارت معادن کشور طی سفرش به ولایت هرات، در یک نشست خبری از آغاز کار برای احیایی پروژه سمنت ولایت هرات خبر می‌دهد.

«نرکس نهان»سرپرست وزارت معادن گفت که منظوری احیای پروژه سمنت از شورای عالی اقتصادی به این وزارت رسیده و آنان این برنامه را به داوطلبی گذشته اند.

نهان اذعان داشت که با ساخت مجدد این پروژه اقتصادی، برای بیش از ۱ هزار و ۵۰۰ تن زمنیه کار مساعد خواهد شد.

سرپرست وزارت معادن بیان داشت که کار سروی انتقال پایپ لاین گاز تاپی و جذب نیروی کاری آن در افغانستان آغاز شده است.

قابل ذکر است که شفافیت در قراردادها و جذب نیروی کاری از ولایاتی که در مسیر پروژه تاپی قرار دارد، از جمله خواست‌هایی بوده که همواره شهروندان کشور داشته اند.

در عین حال «محمد آصف رحیمی» والی هرات نیز بر استفاده از نیروی کاری در این ولایات و مسیر انتقال پایپ لاین تاپی مخصوص از ولایت هرات تاکید دارند.

رحیمی در این نشست خواهان ایجاد کمیته‌ای بخاطر هماهنگی بین شرکت های طرف قرارداد بخاطر اجرا شدن بهتر پروژه تاپی شد.

پایپ لاین گاز تاپی، ۱۸۱۴ کیلومتر طول دارد که ۸۴۰ کیلومتر آن از در داخل خاک افغانستان عبور خواهد کرد.

این پروژه بزرگ اقتصادی به هزینه ۶ تا ۷ میلیارد دالر که بنابر گزارش‌ها، ۲ تا ۳ میلیارد آن در داخل کشور به مصرف خواهد رسید، بین کشورهای افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و هندوستان ساخته خواهد شد.

 

 

https://telegram.me/CHEKADTV

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :