سمپوزیم توانمند سازی زنان حوزه غرب افغانستان با حضو وزیر امور زنان، والیان ولایات و زنان فعال زون غرب در ولایت هرات برگزار شد.

 

اشتراک کنندگان در این سمپوزیم پیرامون موضوعات “اجتماعی، سیاسی، فرهنگو و تعلیم و تحصیل” گفتگو کردند.

مسئولان اداره امور زنان هرات می‌گویند که در این سمپوزیم مشکلات فراه روی زنان ولسوالی‌ها بیان شده و قرار است به این مشکلات رسیدگی شود.

«عزیزه کریمی» سرپرست ریاست امور زنان ولایت هرات گفت که زنان باید روز به روز در جامعه گام‌های وسیع تری بردارد، از این رو باید خود را توانمند سازند.

در عین حال «صفیه ایماق» نماینده مردم بادغیس در مجلس نمایندگان گفت که این سمپوزیم به میزبانی وزارت امور زنان برای ۳ روز در هرات برگزار شد که در روز اول این سمپوزیم بسیاری از مقام‌های بلند پایه اشتراک داشتند.

اما خانم ایماق مدعی است که اکثر مشکلات زنان در روز دوم این سمپوزیم ارائه شد و مقام‌های اساسی به ویژه وزیر امور زنان حضور نداشت.

این نماینده مردم بادغیس در مجلس علاوه کرد که مشکل اساسی و مشترک تمام زنان افغانستان به شمول زنان بادغیس امنیت است که باید از سوی حکومت وحدت ملی تامین شود.

در همین حال شماری از فعالان حقوق زن در هرات برگزاری همچنین برنامه‌های را فقط سمبولیک می‌دانند.

«مریم جامی الاحمی» یکی از زنان فعال در هرات می‌گوید که در برنامه‌های گذشته نیز  وعده‌هایی برای زنان داده شده اما این وعده‌ها جامعه عمل نپوشیده است.

اما شماری دیگر از فعالان حقوق زن برگزاری این برنامه‌ها را برای بررسی و رسیدگی به مشکلات زنان در این بازده زمانی را خوب عنوان می‌کنند.

با این همه اعضای شورای ولایتی هرات نتیجه دهی این سمپوزیم‌ها را در گرو پیگیری می‌دانند.

« فاطمه جعفری» عضو شورای ولایتی هرات گفت که این سمپوزیم ها در صورتی موثر است که نتایج و تصمیمی که از آن گرفته می‌شود به مرحله اجرا برود.

این سمپوزیم درحالی برگزار می‌شود که شماری از زنان از ولایت‌های زون غرب به این سمپوزیم شرکت نکرده‌اند، انتقادهای هم از سوی شماری از فعالان زن مطرح می‌شود که در نبود نمایندگان زنان در ولایت‌‍‌های غربی، چگونگی مشکلات زنان این ولایت‌ها بررسی خواهد شد.

این در حالیست که مسئولان در وزارت امور زنان کشور از افزایش آمار خشونت علیه زنان در ولایت‌های زون غرب ابراز نگرانی می‌کنند.

 

 

https://telegram.me/CHEKADTV

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :