سفینه مادر یا مدارگرد گازیاب در قالب پروژه اگزومارس اروپا پس از هفت ماه روز چهارشنبه با موفقیت در مدار مریخ قرار گرفت اما سطح نشین اسکیاپارلی که از سفینه مادر جدا شده بود فرودی موفقیت آمیز و کنترل شده نداشت و با برخورد به سطح سیاره سرخ نابود شده است.
میشل دنیس، مدیر عملیات پروازی پروژه اگزومارس در توضیح شکست عملیات فرود گفت: «چتر کمی زودتر از زمانی که می باید باز شد و بدنبالش راکت های سرعت گیر و کنترل کننده روشن شدند برای تنها چند ثانیه، که مدت زمان خیلی کمی بود و ناکافی. پس در واقع اسکیاپارلی با سرعت بسیار زیاد و از ارتفاع زیاد با سرعت چندصد کیلومتر در ساعت در حرکت بود و خوب،…متاسفانه بر اثر برخورد شدید با سطح مریخ نابود شد.»
اسکیاپارلی در عملیات فرود تقریبا ۶ دقیقه ای از ارتفاع ۱۲۱ کیلومتری با فوق-سرعت ۲۱ هزار کیلومتر در ساعت وارد جو مریخ می شد و در ۳ و نیم دقیقه اول چتر آن باز می شد.
حدود ۱.۱ کیلومتر مانده به سطح مریخ نُه راکتِ سرعت گیر برای غلبه بر نیروی جاذبه و کاهش سرعت اسکیاپارلی به کار می افتادند و تنها ۲ متر مانده به سطح مریخ خاموش می شدند تا اسکیاپارلی وارد حساس ترین مرحله فرود شود؛ سقوط حساس و آزاد ۲ متری.
اصلی ترین ماموریت اسکیاپارلی در قالب پروژۀ “اگزومارس” آژانس فضایی اروپا و نیز روسیه، آزمایش فناوری و سیستم سرعت گیر برای ماموریتی دیگر و فرود کاوشگری مهمتر و پیشرفته تر با مته حفاری ۲ متری بر روی مریخ، در سال ۲۰۲۰ میلادی بود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید: