نویسنده گزارش: احمد سهیل نصیری

مسئولان شبکه زنان افغان در هرات از عدم تطبیق موارد ذکر شده در قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت ساز مان ملل در سطح کشور به ویژه در هرات انتقاد میکنند.

 

به گفته مسئولان این نهاد هرچند در سال ۲۰۱۴ افغانستان  پلان تطبیقی این قطعنامه را روی دست گرفت تا بر مبنای آن حضور زنان در بخش های مختلف به ویژه پست های کلیدی دولتی را ۳۰ درصد افزایش دهد اما تا کنون  این پلان  عملی نشده است.

 مسئولان ریاست امور زنان هرات نیز از توجه کم دولت به ویژه در راستای گماشتن زنان در راس ادارات کلیدی انتقاد میکنند.

به گفته این مسئولان با آنکه ظرفیت خانم ها در راستای پیشبرد امور ادارات کلیدی افزایش یافته اما هنوز هم حکومت مرکزی در این زمینه کمترین توجه را دارد.

با این وجود کارشناس جندر مقام ولایت هرات در این کنفرانس، از افزایش میزان حضور زنان در ادارات دولتی این ولایت سخن می زند.

وی افزود به اساس آمارها در حال حاضر بیشتر از ۴۰ درصد زنان در ادارات دولتی این ولایت مصروف کار می باشند.

بر بنیاد آمار های ارائه شده هم اکنون ۲۷ درصد زنان در مجلس نمایندگان و سنا، ۹ زن به عنوان معین وزارت خانه ها، چهار زن به صفت سفیر، سه زن در کابینه به صفت وزیر و ۱۲ زن به حیث عضو شورای عالی صلح کشور، در پست های مهم و کلیدی فعالیت دارند.

اما به باور مسئولان شبکه زنان افغان، حضور زنان در این پست ها بیشتر سمبولیک بوده و کمترین صلاحیت برای بانوان در این بخش ها داده شده است.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :