نویسنده انگلیسی کتاب “روانشناسی اعتماد به نفس در ورزش ” گفت: تجربه نشان داده است که ورزشکاران حرفه ای در مورد روانشناسی ورزشی مقاومت کرده و معتقد هستند برای استفاده از این علم باید مشکلی وجود داشته باشد.

مارتین پری نویسنده کتاب ” روانشناسی اعتماد به نفس در ورزش ” در سمیناری در خصوص روانشناسی در ورزش حاضران را با آخرین نتایج تحقیقات خود آشنا کرد.
این متخصص روانشناسی ورزش ۸ سال مدیر روانشناسی راجرر فدرر تنیسور مشهور جهان بود، در لیگ برتر فوتبال انگلیس به عنوان روانشناس فعال بوده و ۱۰ اسنوکر باز بزرگ دنیا با وی کار کرده اند،گفت:مهم ترین مطلب این است که چگونه می توانید استعداد خود را بهینه کرده و به پیروزی برسیم.
من در کتاب ” روانشناسی اعتماد به نفس در ورزش ” که در ۱۵۰ هزار نسخه چاپ و در ۶ کشور جهان ترجمه و توزیع شده است، به مسائل ارتقای اعتماد به نفس در ورزش پرداخته ام.
مارتین پری خاطر نشان کرد : در سال ۱۹۹۶ در لیگ برتر انگلیس و ورزش بیلیارد وارد و این مطلب را که چرا در ورزش از روانشناس استفاده می کنیم، را بررسی کردم.
تجربه نشان داده است که ورزشکاران حرفه ای در مورد روانشناسی ورزشی مقاومت کرده و معتقد هستند برای استفاده از روانشناسی ورزشی باید مشکلی وجود داشته باشد، در صورتی که روانشناسی ورزشی می توانند به آنها کمک کند.
نویسنده کتاب ” روانشناسی اعتماد به نفس در ورزش ” افزود : گلف باز معروف جهان ” تایگر وود ” جمله معروفی دارد. وی می گوید ” همه چیز نشات گرفته از درون انسان هاست. ما باید در وهله اول خود را پیدا کنیم چرا که پیروزی نشات گرفته از خود ماست، درون ماست و ما هستیم که در زندگی به سمت جلو حرکت می کنیم.
وی تاکید کرد: باید بدانیم استعداد به تنهایی کافی نیست. معتقدم گام اول اعمال شدن تغییرات در روند زندگی است که در درون ما قرار دارد. به نظرم مهم این است که چیزهای کوچک را در خود پیدا کرده و نظم بدهیم. این مطلب مهم قدم به قدم صورت می گیرد.

وقتی به خود رجوع داریم می توانیم همه چیز را آنالیز کنیم.
این محقق انگلیسی عنوان کرد: سوال این است چطور می توانیم از استعدادهای خود بهره برداری کنیم ؟ انسان های بزرگ کسانی هستند که اول خودشناسی را از خود شروع می کنند. همواره سوال هایی همراه ما هست:

* من در تمرینات خوبم ولی در رقابت ها کم می آورم، نمی توانم باخت ها را متوقف کنم ؟
* چطور می توانم اعتماد به نفس از دست رفته خود را به دست آورم ؟
*به لحاظ ذهنی چطور می توانم خود را برای یک مسابقه مهم آماده کنم؟
پری گفت : معتقدم تمرکز یکی از مهم ترین مسائل در بازی های رقابتی است. آنجاست که همه چیز را از دست می دهیم، اعتماد به نفس خود را از دست داده و پس از شوکه شدن ورزشکار در زمین نیاز به کمک دارد.

اگر می خواهید پیروز شوید باید جرات باختن را داشته باشید و کارهای کوچک را خوب انجام دهیم . عده ای از باختن و عده ای از پیروزی در زمین مسابقه می ترسند و این عامل تاثیرگذاری است. ما باید کارهای کوچک را خوب انجام دهیم. معتقدم ترس از شکست شما را در واقع یک گام به سمت عقب می برد.
برخی اوقات شما روی شکست ها متمرکز شده و دوست ندارید به سمت جلو حرکت کنید. شما هرچه بیشتر ریسک کنید، می توانید توانایی خود را بیشتر نمایش دهید.
وی افزود: شکست در مقابل ” ترس ” یعنی ورود به راه قبول شکست! برای مقابله با این مشکل باید ترس و فشار را از خود دور کنید. تحمل این موارد باعث می شود بازیکن دچار اشتباهات عجیبی شود.
قهرمانان بزرگ کسانی هستند که کمتر تحت فشار قرار می گیرند و به خود می گویند ” من راه پیروزی را می دانم ” و این نکته به اعتماد به نفس وی بازمی گردد.

هرچه شما با مسائل مختلف روبرو بشوید تجربه شما بیشتر شده و بهتر می توانید با مشکلات کنار بیائید.
نویسنده کتاب ” روانشناسی اعتماد به نفس در ورزش ” در پاسخ به این سوال که ما باید چطور اعتماد به نفس جوانان را بسازیم، عنوان کرد : روند سازی در استراتژی را باید تعریف کرده و گام به گام جلو برویم، در نتیجه بچه ها می توانند یادگیری عمیقی را داشته باشند.
هیچ وقت نباید به خود بگوئیم که ” من نمی توانم و هیچ گزینه ای ندارم ” این مطلب باعث می شود شما بسیاری از فرصت ها را از دست بدهید. یکی از مسائل مهم این است که ما چطور می توانیم جلوی شکست را بگیریم. فراموش نکنیم تفکر شکست ما را در جایگاه شکست خورده قرار می دهد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :