مواد مخدر، یکی از بزرگترین منابع تمویل کننده گروه های تروریستی به ویژه طالبان مسلح در افغانستان می باشد.

 

منبعی که از یک و نیم دهه به اینسو طالبان مسلح از آن تغذییه می کنند و آتش جنگ در افغانستان را گرم نگه داشته اند.

نبودپالیسی درست در راستای مبارزه با کشت مواد مخدر در افغانستان از عواملی خوانده میشود که باعث شده تا کنون حکومت در مهار کشت مواد مخدر در کشور ناکام باشد.

اما ظاهرا وزارت مبارزه با مواد مخدر کشور تلاش دارد تا با راه اندازی چنین برنامه هایی، نظر مردم را در زمینه چگونگی مبارزه با این پدیده دریافت کرده و به منظور عملی سازی این نظریات به گونه جدی اقدام نماید.

در همین حال مسئولان ریاست مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات می گویند: در قانون جدید مبارزه با مواد مخدر نیاز است تا در راستای تعیین مجازات برای کشت کننده گان و خورده فروشان مواد مخدر نیز مجازات سنگین تر تعیین گردد.

با آنکه غور و بادغیس نیز جزء ولایاتی می باشند که میزان کشت مواد مخدر در آن به دلیل حضور مخالفین مسلح دولت زیاد گفته میشود اما مسئولان بخش مبارزه با مواد مخدر این ولایات در رابطه به سطح کشت مواد مخدردر آن ولایات چنین میگویند.

هر چند مسئولان وزارت مبارزه با مواد مخدر کشور امید وارند که این برنامه در راستای مبارزه با مواد مخدر تاثیر گزار باشد اما به باور آگاهان امور تا زمانیکه در راستای مبارزه با مواد مخدر در کشور اراده جدی وجود نداشته باشد این معضل همچنان پا برجا خواهد ماند.

هم اکنون آمار رسمی از میزان معتادین به مواد مخدر در حوزه غرب کشور وجود ندارد اما به اساس آخرین آمار های ارائه شده از سوی مسئولان در هرات، هم اکنون حدود ۶۰ هزار تن در این ولایت به مواد مخدر آغشته می باشند.

از سویی نبود مراکز درمانی کافی، به دسترس بودن مواد مخدر، عدم تطبیق جزای سنگین برای قاچاق چیان مواد مخدر و نبود اراده جدی حکومت در امر مبارزه با این پدیده از عواملی گفته میشود که میزان استفاده کننده گان مواد مخدر را در سطح ولایت هرات بیشتر از سایر ولایات ساخته است.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :